Taloustiede

Hikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Kovimmat taloustieteilijät, kuten Anders Chydenius, asuvat rahassa.

Taloustiede tai kansantaloustiede (vrt. tasavalta vs. kansantasavalta) on järjestelmällinen kokonaisselitys sille, mihin rahasi hävisivät – tai ainakin yritys muotoilla sellainen akateemisessa kehyksessä. Taloustieteilijät tarkastelevat taloutta ihmisen luomana yhteiskunnallisena järjestelmänä pyrkien selvittämään, mikseivät rahat ikinä riitä.

Taloustieteen tutkimusmenetelmät riippuvat tutkimuskohteesta, teoreettisesta viitekehyksestä ja tutkimusalasta, mutta suosittuja metodeja ovat esim. aineistoanalyysit ja kananveren roiskuttaminen fetissiesineiden päälle. Kaksi taloustieteilijää tekee tyypillisesti samasta datasta päinvastaiset tulkinnat, ja päätyy suosittamaan toisensa poissulkevia ratkaisuja, joista molemmat osoittautuvat viidentoista vuoden sisällä hyödyttömiksi. Taloustieteilijät tunnetaan kyvystään sekoittaa maallikoiden päät mystisillä taikasanoilla, jollaisia ovat mm. näkymätön käsi, rikottu ikkuna, täydellinen kilpailu, yhteismaan tragedia ja epäsymmetrinen informaatio. Tämän ja sen vuoksi, että ihmiset uskovat talouden kokonaisuuden olevan gravitaation kaltainen neutraali luonnonlaki, ovat taloustieteilijät erittäin vaarallisia silloin, kun heidät päästetään suosittelemaan toimenpiteitä poliittisille päättäjille. Tosin lähes yhtä vaarallisia he ovat silloin, kun heidät suljetaan pois päätöksenteosta. Taloustieteen tragedia on, ettei ole mahdollista elää mielekkäästi sen paremmin ilman sitä kuin sen kanssa.

Taloustieteen varjeltu ydin on ns. jalojen totuuksien kokoelma. Näistä totuuksista useimmat taloustieteilijät ovat yksimielisiä, joskaan eivät yleensä siitä, mitä ne tarkoittavat. Kaikkia jaloja totuuksia ei ole paljastettu vihkiytymättömille, mutta niihin kuuluu ainakin lause inflaation perimmäinen syy on rahan määrä. Taloustieteilijät eivät tietenkään ole yksimielisiä siitä, miten rahan määrää tulisi mitata. Eräs taloustieteen perusoletuksista on, että ihmiset tekevät rationaalisia valintoja, joten onnea vaan.

Tunnettuja taloustieteen huippuja ovat esim. Adam Smith, Karl Marx, John Maynard Keynes, Friedrich von Hayek ja Milton Friedman, jotka ovat keskenään eri mieltä ihan joka helvetin asiasta. Taloustiede onkin Nobel-palkintojen ainoa tiedekategoria, jossa peräkkäisinä vuosina ei ole tavatonta palkita hemmoja1 Yleensä tuppaavat olemaan miehiä, jotka ovat mielestään todistaneet täysin päinvastaiset asiat. Kahta taloustieteilijää yhdistää tyypillisesti vain se, ettei kumpikaan ajattele ikinä seksiä.[1]

Taloustieteellisiä termejä[muokkaa]

Gini-indeksi[muokkaa]

Mittaa sitä, kuinka monta giniä olet ottanut firman pikkujouluissa.

Intertemporaalinen budjettirajoite[muokkaa]

Jos kulutusta lisätään liikaa periodilla t1, se voi johtaa kestävyysvajeeseen, budjettialijäämään ja luonnollisten monopolien myymiseen ulkomaisille veroparatiisiyhtiöille periodilla t2. Tai maksuhäiriömerkintään, jos puhutaan yksityishenkilöstä. Paras siis olla ottamatta liikaa velkaa ja laskea rikkaiden verotusta.

Intertemporaalisen substituution elastisuus[muokkaa]

Pikavippien ja asuntolainan korkoprosentin vaikutus kulutukseen jäävän rahan määrään

Kysynnän elastisuus[muokkaa]

Mittaa sitä, kuinka monta prosenttia juuri tällä hetkellä myydyistä musiikialbumeista on Elastisen esittämiä.

Luonnollinen monopoli[muokkaa]

Tuotannonalat, joiden myyminen ulkomaisille veroparatiisiyhtiöille vastaa Mannerheimintien ja Erottajan antamista vastustajallesi Monopolissa ja jotka siksi myydään ensimmäisenä ulkomaisille sijoittajille.

Näkymätön käsi[muokkaa]

Taloustieteiljöiden tapa vastata ahdistelusyytöksiin työpaikallaan. "En se ollut minä, vaan näkymätön käsi"

Suhdannevaihtelu[muokkaa]

Taloustieteilijöiden termi maanis-depressiivisyydelle. Maanisia kausia kutsutaan nousukausiksi ja depressiota lamaksi tai taantumaksi. Vaihtoehtoisia termejä ovat myös nousuhumala ja laskuhumala.

Vapaamatkustajan ongelma[muokkaa]

Vapaamatkustaja pystyy yleensä matkustamaan pummilla ilman seurauksia, mutta joka kerralla hänellä on pieni riski joutua smurffien sakottamaksi. Käänteisellä induktiolla tarkasteltuna hänen ei kannattaisi matkustaa pummilla kertaakaan, mutta käytännössä se kannattaa silti aina. Miksi näin on?

Yhteismaan tragedia[muokkaa]

Oletko koskaan kuullut yhteismaan tragediasta? Et tietenkään. Se ei ole tarina, jota sosialistit kertoisivat sinulle.

P physics.60px.png Tämä tiedettä käsittelevä artikkeli on turhan mikroskooppinen. Hydrolysoimalla liuoksen saat mahdollisesti sen laajenemaan.
  1. Päinvastaistakin todistusaineistoa on olemassa, missä esimerkkinä muun muassa tämä artikkeli. Huomaa matemaattinen näkökulma ja kuvaajien käyttö: https://medium.com/@worstonlinedater/tinder-experiments-ii-guys-unless-you-are-really-hot-you-are-probably-better-off-not-wasting-your-2ddf370a6e9a