Meedioepälogistiikkakeskus

Hikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Meedioepälogistiikkakeskus on järjestelmä, joka mahdollistaa tavaroiden nopean toimittamisen minne tahansa maailmaa noin 22 tunnin sisällä tilauksesta. Järjestelmän kehitys alkoi vuoden 2004 marraskuussa ja sen parissa on työskennellyt maailman johtavia logistiikka-alan sekä kauppa- ja teollisuus ryhmittymien asiantuntijoita.

Ensimmäinen prototyyppi valmistui Kuopiossa 12.2.2005. Sen testaamista varten perustettiin yritys, joka toimittaa kalakukkoja netissä tehtävien tilausten perusteella enintään 780km päähän. Hyvä alku typistyi lyhyeen 5.4.2005, kun kurikkalainen Turppolan perhe löysi kotitalonsa edustalta 5692 pakastettua kalakukkoa ja ison laskun. Tämä tapaus tietysti järisytti koko projektia ja se vaipui hiljaiseloon, joka on kestänyt näihin päiviin saakka.

Toimintaperiaate

Meedioepälogistiikkakeskus koostuu viidestä ns. alijärjestelmästä.

  • Meediokeskus
  • Epälogistiikkakeskus
  • Tilausten käsittelykeskus
  • Varmennuskeskus
  • Kuljetuskeskus

Jokainen näistä toimii itsenäisesti, mutta ovat erittäin tärkeitä toisilleen.

Meediokeskus

Meediokeskuksen sydän on suuri määrä meedion kyvyt omaavia henkilöitä. Nämä pystyvät selvittämään keskukseen tulevat tilaukset jo kuukautta ennen kuin varsinainen tilaus edes tulee. Näin tavara voidaan lähettää jo paikalliseen epälogistiikkakeskukseen, josta on lyhyin matka tilaajan luokse.

Epälogistiikkakeskus

Epälogistiikkakeskus saa tiedon tilattavista tavaroista meediokeskukselta ja pistää tilauksen kiertämään. Koska varsinainen tilaus tulee vasta noin 30 päivän viiveellä, niin tavaran pitää olla liikkeessä siihen saakka, kunnes se jatkaa matkaa kuljetuskeskukseen.

Tilausten käsittelykeskus

Tämä järjestelmä ottaa vastaan asiakkaiden tilaukset ja siirtää ne välittömästi eteenpäin. Tilaus voi tulla esim vaikka netin välityksellä, jolloin jatkossa tapahtuva varmistus ei tarvitse ihmistyövoimaa.

Varmennuskeskus

Täällä meediokeskuksen ja tilausten käsittelykeskuksen tiedot verrataan yhteen ja päätetään lähteekö tilaus perille asti.

Kuljetuskeskus

On jokaisen epälogistiikkakeskuksen yhteydessä ja hoitaa kuljetukset asiakkaalle sekä keskusten välillä.

Kritiikkiä

Meedioepälogistiikkakeskus on saanut kritiikkiä erinäisiltä ihmisoikeuksien puollustajilta, jotka pitävät ihmisen (ja miksei muidenkin otusten) ajatusten ennaltatietämistä ihmisen yksityisyyttä vastaan rikkovana tekona. Asiasta käytiin nopea ja tehokas oikeudenkäynti Naapurin Pekan saunan takana, josta hetken päästä saapunut nenäverenvuodosta kärsivä ihmisoikeusaktivisti kommentoi "Päätös oli oikea ja oikeudenmukainen. Meiltä ei vaadittu kunnianloukkausrahoja, kunhan tilaamme muutaman kalakukon." Tämänhän meediot tiesivät etukäteen, joten aktivistit saivat kalakukkonsa Tasan kahdenkymmenenkahden tunnin aikana. Siinä vasta palvelua!