Martti Korhonen

Hikipediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Martti Allan Päällän Korhonen (s. 1953) on oululainen kaupunginvaltuutettu. Hänellä on ollut myös muutamia vähemmän merkityksellisiä luottamustehtäviä, kuten Vasemmistoliitto-nimisen järjestön puheenjohtajuus. Viimeksi mainitussa tehtävässä häntä edelsi Suvi-Anne Siemens. Korhonen toimi Paavi Lipposen II konsiilissa alue- ja kuntaministerinä toteuttamassa rohkean vasemmistolaista politiikkaa, mikä tietysti kasvattaa entisestään hänen uskottavuuttaan nykyisen opposition toiseksi kolmanneksi neljänneksi merkittävimpänä johtohahmona.

Autonasentaja Korhonen oli mukana SKDL:n uskaliaassa ja kumouksellisessa toiminnassa jo 1980-luvulla, jolloin kommunismi saavutti maailmanlaajuisesti suurimmat voittonsa. Sosialistinen menestystarina houkutteli ay-aktiivin mukaan parempaa maailmaa rakentamaan. Ikävä kyllä parempi maailma myös saatiin – ja siitä teki paremman juuri se, että siinä oli huomattavasti aiempaa vähemmän kommunismia. Niinpä suomalaistenkin kommunistien oli esitettävä järkiinsä tulemista. SKDL:nkin pitkä ja kunniakas vallankumouksellis-maanpetoksellinen perinne päättyi konformistis-itsepetoksellisella linjalla, kun muodostettiin uusi puolue, jonka nimessä ei esiintynyt sanoja kommunismi tai demokratia missään muodossa. Uusi Vasemmistoliitto tarvitsi poliitikkoja, jotka eivät olleet puhuneet ihan pehmeimpiä Neuvostoliiton ihmemaasta, ja Korhonen sopi siihen rakoon, pääasiassa siksi, ettei ollut ehtinyt vielä olla paljoakaan julkisuudessa. Korhonen on herättänyt ihmetyksensekaista, palvovaa kunnioitusta eduskunnassa jo vuodesta 1991.

Korhonen on kuuluisa säteilevästä vetovoimastaan, joka tekee hänestä lähes Leninin veroisen kansanjohtajan. Tässä tosin viitataan halvauksen jälkeiseen, liikuntakyvyttömään Leniniin. Korhosen johdolla Vasemmistoliitto onkin kulkenut voitosta voittoon, jos vaalituloksia ja kannatuslukuja ei lasketa. Nykyisen viisivuotisohjelman tavoitteisiin kuuluu, että vuoteen 2011 mennessä Vasemmistoliitto kuolettuu pois. Tavoitteen saavuttamiseksi Korhonen on käyttänyt runsaasti karismanalennuslääkkeitä.

Korhonen kohdistaa säännöllisin ja äärimmäisen pisin väliajoin ankaraa kritiikkiä hallituksen ajamaa politiikkaa kohtaan. Hallituksen oppositiokritiikki on tosin huomattavasti purevampaa ja sattuvampaa kuin Korhosen alavireisen ruuditon tykitys. Korhonen onkin lihaksi ja harmaaksi karvaksi tullut esimerkki siitä, kuinka laitavasemmisto ei yksinkertaisesti pärjää henkisesti tasapainoisten ja edes alkeelliset käytöstavat hallitsevien ihmisten alaisuudessa.

Korhonen erosi Vasemmistoliiton puheenjohtajan paikalta 10. kesäkuuta 2009 sen jälkeen, kun europarlamenttivaalit olivat menneet vasemmiston osalta päin Mitroa. Vähemmän järkevän ja huomattavasti vähemmän inhimillisen puheenjohtajan odotetaan saavan parempi ote Vasemmistoliiton perikatkerasta ydinkannattajajoukosta.

Martti Korhosen harrastuksiin kuuluvat työväenluokkaiset vapaa-ajanvietteet, kuten purjehdus ja ralliautoilu. Laajalle levinneiden huhujen mukaan Korhosella on persoonallisuus, joka on kuitenkin onnistuttu peittämään taitavasti.

Shemale.jpg Tämä henkilöä käsittelevä artikkeli kaipaa tukevampaa ruokavaliota.
Voit auttaa Hikipediaa syöttämällä artikkelin henkilölle lisäkiloja.